DUURZAAM
Voor de barge overslag beschikt de terminal over 2 mobiele Konecranes-Gottwald kranen, 1 electrisch aangedreven kraan (nieuw van februari 2023) en 1 diesel aangedreven kraan. De reach stackers zijn diesel aangedreven, allen van de laatste versie.
Om onze doelstelling te behalen om emissieloos te opereren, wordt in het PIONEERS EU subsidie project van 2021 tot 2025 met ca. 50 marktpartijen en (semi-)overheden onderzocht binnen welke randvoorwaarden emissieloze overslag met reach stackers mogelijk is alsook emissieloos transport terminal trucks en binnenvaartschepen.
BEVEILIGING
Hutchison Ports Belgium heeft diverse veiligheidscertificeringen. Wij zijn AEO beveiligd en in het bezit van het AEO-F certificaat sinds 2012. Hutchison Ports Belgium heeft als eerste inlandterminal het ISPS certificaat behaald.
De terminal van 11 Ha is volledig omheind. Op de terminal is stralingsdetectie apparatuur aanwezig. Dit is een investering van de Amerikaanse Overheid ‘Megaports’ samen met de Belgische Douane.